Vi gör oss redo för att bli den viktigaste personen för medarbetaren på jobbet. Visst låter det lite pretentiöst men under vårt uppstartsinternat publicerades lämpligt nog en studie som visar att det är relationen till chefen som spelar störst roll för trivseln på jobbet. Att chefen är tonsättande och har ett stort ansvar för arbetsmiljön i arbetsgruppen är ingen hemlighet, men att det skulle ha större betydelse än relationen mellan kollegor förvånade oss.
Forskarna var dock tydliga med att det inte bara är chefens ansvar att skapa goda relationer. Chefer är inte tankeläsare och det är både medarbetarens och chefens ansvar att relationerna är goda, samarbete är a och o. Chefen har ett tungt ansvar, men står inte ensam i att skapa en bra arbetsmiljö.
Under våra arbetsliv har vi mött olika chefer med olika ledarskap. Vilket ledarskap vi själva vill bära och vilken typ av chef vi vill vara försöker vi nu mejsla ut. Utbildningen vi får under ML är fantastiskt bra och det som givit absolut mest hittills är alla kloka samtal med framtida chefskollegor.
Karolina Oxfall, Trafikplanerare
Sofia Höglind, Miljö- och hälsoskyddsinspektör